|
Верховна Рада України/ Законотворчість/ Електронний протокол/ 06.11.2025
ЗАСІДАННЯ ПЕРШЕ (продовження) Зал засідань Верховної Ради України 6 листопада 2025 року, 10 година Веде засідання Голова Верховної Ради України СТЕФАНЧУК Р.О. 10:11:02 ГОЛОВУЮЧИЙ. Слава Україні! Шановні народні депутати! Відповідно до прийнятої нами Постанови "Про деякі питання організації роботи Верховної Ради України дев'ятого скликання в умовах дії воєнного стану" сьогодні ми продовжуємо наше пленарне засідання. Шановні колеги, у разі повітряної тривоги буде оголошено перерву у нашому пленарному засіданні, і ми всі маємо перейти до безпечних місць відповідно до схеми укриття. Шановні колеги, сьогодні відповідно до рішення Генеральної Асамблеї ООН вшановується Міжнародний день запобігання експлуатації навколишнього середовища під час війни та збройних конфліктів. За час повномасштабної агресії Російська Федерація вчинила безліч злочинів не лише проти людей, а і проти природи: спалені ліси, знищені екосистеми, забруднені води, зруйновані промислові об'єкти та заміновані землі. Усе це свідчить про екоцид, масштаби якого на цей час важко оцінити чи усвідомити. Російська агресія завдала непоправної шкоди українському довкіллю, на відновлення якого знадобиться десятиліття. У цей день ми наголошуємо: притягнення агресора до відповідальності за екоцид є невід'ємною складовою справедливого миру та відбудови України. Шановні народні депутати, за парламентською традицією пропоную розпочати роботу з виконання Державного Гімну України. (Лунає Державний Гімн України) Шановні колеги, триває 45-й місяць повномасштабної збройної навали Російської Федерації проти нашої держави. Слава кожному і кожній, хто стоїть сьогодні на захисті України, її земель і свободи. Слава усім, хто звитяжно працює в тилу та допомагає нашим силам безпеки і оборони. Я прошу вшанувати хвилиною мовчання всіх наших воїнів, які віддали своє життя за Україну, а також мирних громадян, що стали жертвами російської агресії. (Хвилина мовчання) Дякую. Прошу сідати. Шановні колеги, перед тим як перейти до питань порядку денного і сигнального голосування, у нас є дві заяви з перервою з заміною на виступ. І тому перша заява, я запрошую від двох депутатських груп, виступає Бакунець Павло Андрійович. Будь ласка.
10:15:54 БАКУНЕЦЬ П.А. Доброго ранку, шановний пане Голово, шановні народні обранці! Сьогодні, власне, натхненний цією всією ситуацією, котра відбувається цими днями у зв'язку з нашими засіданнями, я хочу пригадати всім нам, що ми втратили суб'єктність як парламент і не можемо ніяк зрушити з місця для того, аби її повернути. Тому сьогодні на початку пленарного засідання я все ж таки ще раз і ще раз наголошую на тому, що нам потрібно знайти спосіб, як поставити запитання тій людині, тій посадовій особі, котру ми викликаємо сюди до зали. Адже ми – представники українського народу, який критично до нас ставиться. І, звичайно, що всю цю критику потрібно передати і скерувати виконавчій владі, для цього ми і викликаємо сюди різного роду і різного рівня чиновників. І вже коли він приходить, то це не просто його реклама на 3 хвилини з трибуни, бо ми просто робимо рекламу на 3 хвилини з трибуни, нам потрібно все ж таки внести зміни в Регламент і дозволити процедуру, аби хоча б кожна фракція і група мала можливість задати запитання. Це про справедливість. Українці хочуть чути дискусію, діалог і хочуть розуміти відповідальність тих, кого вони через нас, власне, призначають керувати тією чи іншою галуззю в нашій країні. І другий важливий момент – це суб'єктність місцевого самоврядування. Я з цієї трибуни зазначаю, що слово "децентралізація", на жаль, перетворюється на централізацію. Ми нещодавно вводимо нагляд за місцевим самоврядуванням, ми забираємо кошти. Без коштів місцеве самоврядування не зможе жити. Тільки для того, аби існувало місцеве самоврядування, їм треба надати можливість отримувати податки до своїх місцевих бюджетів і ними розпоряджатися, а ви вже їх контролюйте, а не забирати кошти, як це, на жаль, сталося. Тому що уряд, зареєструвавши бюджет доопрацьований, на жаль, не врахував 64 проценти, а лише 60 процентів загального ПДФО до місцевих бюджетів. І ми будемо боротися для того, аби місцевий бюджет мав кошти. Бо це вкрай важливо для проходження опалювального періоду, для життя нормального всіх дітей, всіх сімей українців в наших громадах. Бо в іншому випадку, якщо ця тенденція буде продовжуватись, то, повірте, що ми зробили укрупнені громади, і голів для цих громад потрібно буде шукати в день зі свічкою, ніхто на вибори не піде, брати на себе таку величезну відповідальність – і не мати коштів. Не те, що трубопроводи міняти мільярдні, а просто забезпечити опалення в садочку і в школах. Тому... ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. Будь ласка, шановні колеги, у нас ще одна заява з перервою із заміною на виступ. Будь ласка, я запрошую Юлію Володимирівну Тимошенко. Від двох фракцій прийшла заява теж. Будь ласка.
10:19:32 ТИМОШЕНКО Ю.В. Юлія Тимошенко, фракція "Батьківщина". Шановні друзі, ви знаєте, що декілька днів назад прийнятий в першому читанні законопроект 14005 про, по суті, нову кабалу для українців. Я не хочу говорити тут професійні слова, я просто хотіла би зараз донести до суспільства, що в цьому законі передбачено. Перший раз в історії України без суду, без слідства, якщо у людини є хоча би одна гривня заборгованості, причому за будь-що: за комунальні послуги, за порушення прав дорожнього руху, за будь-які стосунки з банками, за якісь незрозумілі стосунки з будь-якими господарюючими суб'єктами, в тому числі у фіз і у юросіб, – такі люди або такі підприємства потрапляють в реєстр боржників автоматично з першої гривні заборгованості. І як тільки автоматично людина потрапила в цей реєстр, миттєво будуть заблоковані всі рахунки і миттєво буде заблоковане все майно. І виконавцям, в тому числі приватним, буде надано право розправлятися з майном людини, з рахунками як завгодно. І перший раз всупереч Цивільному кодексу там прописано процедура, що за борг людини людину можна позбавити єдиного житла. Я можу вам сказати, що сьогодні в України 8 мільйонів людей мають заборгованості будь-які: перед колекторами, перед банками, перед постачальниками комунальних послуг, а внутрішньо переміщені особи, в яких власність залишилась на тимчасово окупованій території, їм нараховують комунальні платежі, їм нараховують всі податки за майно там, а тут будуть забирати ту власність, яку вони, можливо, за копійки придбали. Дорогі друзі, такого "бєспрєдєлу", такого вже нахабства по відношенню до простої людини, ну, не те, що ніколи не було, а уявити неможливо. І тому "Батьківщина" починає проти цього закону діяти. Перше. Ми подамо дуже багато правок, щоб заблокувати цей закон. По-друге, організуємо всіх у парламенті, хто не буде за це голосувати, і будемо зривати голосування. Ми звернемося з петицією до Президента України від народу: якщо він буде прийнятий – накласти вето. Ми не пропустимо цей закон. І прошу долучитися до цієї роботи. ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги, всі виступили, хто бажав? Тому, шановні друзі, я прошу приготуватися, тому що відповідно до статті 28 Регламенту Верховної Ради України перед початком розгляду питань порядку денного я пропоную провести сигнальне голосування. Перед голосування прошу народних депутатів перевірити наявність вашої особистої карти в пульті, що знаходиться на вашому робочому місці. Я нагадую, що необхідно одночасно утримувати сенсорну кнопку та зелену кнопку "За" до появи результатів голосування на табло. Шановні колеги, я прошу взяти участь у сигнальному голосуванні. Прошу голосувати. 10:23:31 За-167 Проти – 4, утрималися – 1. Ну, друзі, маємо, що маємо. Шановні колеги, перелік питань, схвалених Погоджувальною радою, вам надано. Переходимо до його розгляду. На ваш розгляд виноситься перше питання – це проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо управління ризиками затоплення та забезпечення участі України у Механізмі цивільного захисту Європейського Союзу (реєстраційний номер 13418). Шановні колеги, я ставлю першу пропозицію розглянути цей законопроект за скороченою процедурою. Я просто інформую, якщо ми не наберемо за скороченою, ми підемо по повній. Може, інколи це і треба. Шановні колеги, я ставлю пропозицію розглянути цей законопроект за скороченою процедурою. Прошу голосувати. 10:24:40 За-186 Рішення прийнято. Заходимо в скорочену процедуру. Шановні колеги, я запрошую до слова народного депутата України Бондаренка Олега Володимировича. Будь ласка, Олеже Володимировичу.
10:25:01 БОНДАРЕНКО О.В. Доброго дня, шановні колеги! На ваш розгляд пропонується проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо управління ризиками затоплення та забезпечення участі України у Механізмі цивільного захисту Європейського Союзу. Зазначений законопроект був розроблений Комітетом з питань екологічної політики та природокористування в тісній співпраці з МВС України, ДСНС України, Міндовкілля, тоді ще був такий орган. Він спрямований на вирішення, власне, двох питань. Перше питання. Це питання виконання вимог Директиви 2007/60 Європейського Союзу і Європейського парламенту та Ради від 23 жовтня 2007 року про оцінки та управління ризиками затоплення. Ця директива встановлює чіткі норми стосовно розмежування повноважень і надання повноважень по управлінню ризиками затоплення тих територій, які можуть бути піддані таким ризикам. Ми знаємо, що це території - перш за все західні території, території західного регіону, які часто піддаються впливу затопленню. І саме цей законопроект пропонує норми, завдяки яким можна буде наділити повноваженнями ДСНС, інші органи для масштабної і якісної боротьби. Друге питання – це забезпечення реалізації Механізму цивільного захисту Союзу. Ми ще в 2022 році, ще задовго до вступу до Європейського Союзу, ми вступили до Механізму цивільного захисту Європейського Союзу. Це ініціатива, яка об'єднує всі європейські країни в частині цивільного захисту. Фактично ми, набираючи чинність членства в цій ініціативі, ми вже стали частиною Європейського Союзу. Цей законопроект потребує імплементації. Дуже прошу його підтримати всіх. Дякую. ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. Будь ласка, слово надається голові підкомітету Комітету з питань екологічної політики та природокористування Мандзію Сергію Володимировичу.
10:27:23 МАНДЗІЙ С.В. Шановні колеги, сьогодні ми з вами маємо розглянути важливий проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо управління ризиками затоплення та забезпечення участі України у Механізмі цивільного захисту Європейського Союзу. Я би хотів додати до слів голови Комітету з питань екологічної політики та природокористування, що ще два роки тому Законом України № 3434-IX ратифіковано Угоду між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, з іншої сторони, щодо участі України в Механізмі цивільного захисту Європейського Союзу. Відтак постає нагальна необхідність у законодавчому закріпленні повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, тобто Державної служби з надзвичайних ситуацій України, як національного координатора участі України в зазначеному механізмі, а також у врегулюванні порядку надання та отримання допомоги у його рамках. Отже, на сьогодні існує нагальна потреба щодо удосконалення законодавства у сфері цивільного захисту, а саме положень Водного кодексу України та Кодексу цивільного захисту України, у зв'язку з чим і сьогодні ми повинні прийняти цей законопроект. Тому, шановні колеги, прошу підтримати рішення головного комітету та за результатами розгляду в першому читанні прийняти законопроект за основу. Дякую. ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. Дякую, Сергію Володимировичу. Шановні колеги представники фракцій і груп, я прошу записатися: два – за, два – проти для обговорення цього проекту закону. Від фракції "Європейська солідарність" слово надається Синютці Олегу Михайловичу.
10:29:45 СИНЮТКА О.М. Прошу передати слово Княжицькому Миколі Леонідовичу. ГОЛОВУЮЧИЙ. Микола Леонідович Княжицький, будь ласка.
10:30:01 КНЯЖИЦЬКИЙ М.Л. Шановні колеги, ми вчора говорили про Звіт Європейської комісії щодо України. І справді в цьому звіті Україна отримала найкращі визнання нашої роботи за останні три роки. Але є і не дуже приємні там речі, зокрема 4 країни, які претендують на те, щоб бути членами Європейського Союзу, серед усіх чотирьох країн в України найгірші оцінки, а на першому місці оцінки Молдови. Тому нам багато що ще потрібно робити. І оскільки ми є повноправним і активним учасником Механізму цивільного захисту ЄС, це закріплено окремим договором, але наше законодавство доці не повністю відповідало європейським стандартам. Цього тижня ми обговорювали Звіт Єврокомісії, про який я згадав, і це має бути нашим орієнтиром. Європейські партнери ще минулого року наголошували на необхідності зміцнення законодавства у сфері запобігання надзвичайним ситуаціям від систем раннього оповіщення до чіткого розподілу відповідальності між інституціями, а також розвитку транскордонного співробітництва. В цьогорічному звіті ці рекомендації знову повторені. Це означає, що замало ми зробили для того, щоб відповідати цим європейським нормам, оскільки цей законопроект якраз спрямований на виконання відповідних рекомендацій і має позитивний висновок євроінтеграційного комітету. Ми його будемо підтримувати в першому читанні, але закликаю доопрацювати до другого для того, щоб усунути всі висловлені зауваження. І нарешті ми тут не лише голосуємо за документи для України як кандидата в члени ЄС, важливо їх ухвалювати і забезпечувати виконання, тому що перевіряють нас європейські партнери в межах перехідного періоду за виконанням, а не лише за ухваленням законів. І якраз за це до нас є найбільше критики. Дякую. ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги, я запрошую Веніславського Федора Володимировича, фракція політичної партії "Слуга народу".
10:32:05 ВЕНІСЛАВСЬКИЙ Ф.В. Пане Голово, прошу передати слово народному депутату Бондаренку Олегу Володимировичу. ГОЛОВУЮЧИЙ. Олег Володимирович Бондаренко.
10:32:18 БОНДАРЕНКО О.В. Шановні колеги, ще раз хотів би закликати підтримати цей законопроект, він є вкрай важливим для нашої країни. Дійсно, ми вже приєдналися до Механізму цивільного захисту Європейського Союзу, і, дійсно, ми вже почали виконували свої зобов'язання по цьому законопроекту. В чому, власне, покладаються ці зобов'язання? Ці зобов'язання покладаються в тому, що ми як отримуємо допомогу з боку Європейського Союзу у вигляді підрозділів, у вигляді допомоги технічної, транспортної, експертної допомоги в рамках цього механізму для здійснення цивільного захисту, так і надаємо свої підрозділи до Європейського Союзу, до країн Європейського Союзу для подолання наслідків надзвичайних ситуацій. Ми знаємо, що наші підрозділи, підрозділи ДСНС є, не побоюся цього слова, чи ненайфаховішими підрозділами цивільного захисту в Європейському Союзі завдяки тому досвіду, який був у ДСНС до повномасштабного вторгнення, і тому досвіду, який, на жаль, набуло ДСНС під час повномасштабного вторгнення, рятувальники, пожежники, Служба медичної допомоги, ті, хто розбирають завали, ті, хто надають допомогу як постраждалим, так і безпосередньо ліквідують наслідки надзвичайних ситуацій, вони роблять це надзвичайно швидко, надзвичайно якісно. І європейські країни просять, щоб ми надсилали свої підрозділи, насилали своє обладнання до інших країн. Звісно, це здебільшого питання знову ж таки подолання паводків, це питання розбору руйнацій внаслідок землетрусів. Але для того, щоб це було законним чином здійснено, нам потрібно підтримати цей законопроект. Прошу підтримати. Дякую, шановні колеги. ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. Будь ласка, шановні колеги, і завершальний виступ. Немиря Григорій Михайлович, я так розумію, передає Буймістер Людмилі. Шановні колеги, після цього голосуємо. Будь ласка, пані Людмило.
10:34:34 БУЙМІСТЕР Л.А. Людмила Буймістер, фракція "Батьківщина". Шановні колеги, цей законопроект якраз дуже гарний приклад, коли злагоджена робота різних фракцій і груп дає результати. По-перше, я хочу подякувати голові профільного комітету Олегу Бондаренку, тому що як активний учасник в тому числі робочої групи з протидії зброї масового знищення та загрозам хімічного, біологічного, бактеріологічного та ядерного характеру, він дуже активно займається питаннями, що відносяться до компетенції його профільного комітету. Я дуже хочу подякувати ДСНС за те, що долучилися своїм досвідом і знаннями до розробки цього законопроекту. Так, до другого читання нам треба буде доопрацювати моменти, пов'язані, на жаль, із дуже болючим досвідом наших військових, особливо по ліквідації підриву Каховської ГЕС, а також збору доказів ні лінії зіткнення, коли ми говоримо про ті надзвичайні ситуації, які викликані насправді терористичними атаками з боку країни-агресора. Але сьогодні я хочу звернутися до двох осіб, до уряду України. Поперше, панове, я закликаю вас невідкладно розглянути в тому числі мої депутатські звернення щодо залучення країн-партнерів наших з Європейського Союзу до спільного виконання завдань по охороні об'єктів критичної інфраструктури. Це сьогодні завдання номер один для того, щоб ми могли забезпечувати безпеку нашої критичної інфраструктури. І наші європейські колеги готові нас в цьому підтримувати. І хочу звернутися до наших європейських колег, будь ласка, давайте синхронізуємо роботу європейського Механізму цивільного захисту з глобальним партнерством з протидії зброї масового знищення. У нас є ще дуже багато невикористаних ресурсів, які ми можемо залучити на допомогу Україні і на розвиток наших спільних спроможностей. Тому прошу підтримати цей законопроект і підтримувати надалі роботу нашої робочої групи, і особлива подяка пану Герусу, який її створив. ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. Шановні колеги, я прошу народних депутатів зайняти свої місця, зараз ми переходимо до прийняття рішення. Шановні колеги, будь ласка, я прошу приготуватися до голосування. Шановні колеги, я ставлю пропозицію прийняти за основу проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо управління ризиками затоплення та забезпечення участі України у Механізмі цивільного захисту Європейського Союзу (реєстраційний номер проекту Закону 13418). Готові голосувати? Готові голосувати, шановні колеги? Я прошу народних депутатів голосувати. 10:38:05 За-251 Рішення прийнято. Вітаю, колеги. По фракціях покажіть. Дякую. Далі, наступний проект Закону 13682 – це проект Закону про внесення змін до статті 3 Основ законодавства України про охорону здоров'я. Я ставлю пропозицію включити цей проект Закону до порядку денного сесії. Шановні колеги, я прошу… Треба 226. Я прошу включити до порядку денного сесії. Прошу голосувати. 10:38:50 За-253 Рішення прийнято. Я ставлю пропозицію розглянути цей проект закону за скороченою процедурою. Прошу голосувати. 10:39:10 За-213 Рішення прийнято. Шановні колеги, я запрошую до слова міністра охорони здоров'я України Ляшка Віктора Кириловича. Будь ласка, Вікторе Кириловичу.
10:39:29 ЛЯШКО В.К. Бажаю всім міцного здоров'я. Шановні народні депутати, я прошу підтримати цей законопроект, який є доволі технічним і розроблений Міністерством охорони здоров'я на виконання рішення Рахункової палати. Зокрема для того, щоб врегулювати термінологію, яка не дозволятиме в подальшому суб'єктам, які здійснюють медичну практику, допускати певні маніпуляції і уникати оподаткування. Рішення Рахункової палати передбачає внести зміни до основ законодавства про охорону праці у визначення "господарська діяльність з медичної практики". Саме тут вона законопроектом відображена, і вона включає як медичну практику, так і те, що у нас після прийнятого Закону "Про реабілітацію у сфері охорони здоров'я" з'явилось, і реабілітаційні послуги. Тому, шановні народні депутати, прошу вас підтримати цей законопроект, який дозволить в подальшому уникнути будь-яких маніпуляцій в сфері ліцензування цієї господарської діяльності. Дякую за увагу. ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. Шановні колеги, я запрошую до слова голову підкомітету Комітету з питань здоров'я нації, медичної допомоги та медичного страхування Перебийноса Максима Вікторовича. Будь ласка.
10:40:46 ПЕРЕБИЙНІС М.В. Шановний Голово, шановні колеги! Представлений вашій увазі законопроект реєстраційний номер 13682 розроблений урядом з метою запобігання виникненню юридичної колізії у сфері ліцензування господарської діяльності з медичної практики. Ним пропонується оновити Основи законодавства України про охорону здоров'я терміном "господарська діяльність з медичної практики", що наразі відсутній. Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради не висловило жодних зауважень до нього і підтримує його прийняття. З огляду на вищесказане комітет ухвалив рішення рекомендувати Верховній Раді за результатами розгляду в першому читанні прийняти законопроект номер 13682 за основу і в цілому як закон. Прошу підтримати пропозицію комітету. Дякую. ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. Шановні колеги, я прошу записатися: два – за, два – проти, для обговорення цього проекту закону. Прошу, колеги. Будь ласка, Георгій Мазурашу, фракція "Слуга народу".
10:42:27 МАЗУРАШУ Г.Г. Георгій Мазурашу, "Слуга народу", 203 округ, Чернівецька область. Особисто я підтримую ініціативу, про яку розказав міністр охорони здоров'я Віктор Ляшко перед цим з цієї трибуни. Хоча, користуючись нагодою, я хотів би попросити Віктора Кириловича звернутися до медичної спільноти і звернути увагу на ті кричущі факти, коли медики, яких включають до комісій, до ВЛК, просто топчуться не лише по честі і гідності громадян України, а і по честі їхнього мундира лікарського, скажімо так, тому що вони отримуючи якісь вказівки від когось там зверху, пишуть всім придатність. Уже кажуть люди, що треба вже бути просто лежачими, щоби на ВЛК не написали, що людина нібито придатна для військової служби. Треба вже припиняти ганьбити і медичну сферу такими рішеннями. Але, крім цього, я хотів би звернути увагу на те, колеги, про що просять наші військові з передової. Ось і вчора вночі спілкувався з одним із ветеранів, який звільнився за станом здоров'я. Який каже, а для чого проводили серед нас опитування в системі Армія+ і запитували про наші побажання, які би ми хотіли, пільги і тому подібне. Він каже, всі військові, з якими він спілкувався на ці теми, сказали, що вони вказали там побажання щодо нульового розмитнення для учасників бойових дій. В чому проблема для нас запровадити це нульове розмитнення для учасників бойових дій? Більше того, я уже подав і законопроект про розмитнення нульове для поранених учасників бойових дій, бо казали, що забагато лівих УБД виявляється. Давайте робити щось для тих, які захищають нашу вітчизну, щоб вони відчували нашу підтримку для них. І індексація виплат для військових дуже… ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, слово надається Павленку Ростиславу Миколайовичу, "Європейська солідарність".
10:44:37 ПАВЛЕНКО Р.М. Дякую. Прошу передати слово Олексію Гончаренку. ГОЛОВУЮЧИЙ. Олексій Гончаренко, будь ласка.
10:44:49 ГОНЧАРЕНКО О.О. Ну що, друзі, наше доблесне ТЦК "бусифікувало" Лару Крофт? Ну, ми вже доїхали з вами до якось, знаєте, Голівуду. Я не знаю, що ще, наступний Індіана Джонс, я так розумію, потім Джеймса Бонда мобілізують, відправлять в СБУ, хай повчиться. Друзі, ну це вже, знаєте, Голівуд плаче, тут і драма, і сльози – тільки нема хепі-енду. Як це можна було до цього додуматися, і що в нас відбувається? В нас якась є держава в державі, яка робить все, що хоче, з ким хоче і як хоче. Приїхала Анджеліна Джолі – туди її. Наступний, я так розумію, Бред Пітт, хоча йому там вже трішки за 60, може, це його якось врятує, я не знаю. Але скажіть мені, ну це вже на весь світ, про це пише зараз весь світ і говорять: божевілля, божевільні люди, що там відбувається. Це ще пощастило, що не доїхали до цих збірних пунктів і не побачили, що там далі відбувається по всій цій системі. Скільки ця ганьба буде тривати? Ганьба вже на весь абсолютно світ. Треба ліквідовувати систему ТЦК. Створювати нормальні цивільні центри рекрутингу. Треба давати мотивацію, треба давати терміни служби. Все це треба робити негайно. Бо те, що створено, цей монстр, цей Франкенштейн, це якесь внутрішнє Гестапо, про нього вже знає весь світ. Кожен раз, коли хтось перетинає вже наш кордон, то він буде знати і розуміти, що це найстрашніше, що може відбутися, що потрапиш туди. Друзі, це треба терміново, терміново вирішувати. Я не знаю, що ще має статися, які ще мають бути… метеорит впасти на землю, щоб ви зрозуміли, що ця система повністю в ганьбі, її не можна виправити, її просто треба ліквідувати і створити нормальну людську систему негайно. ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, слово надається Цимбалюку Михайлу Михайловичу, фракція "Батьківщина".
10:47:08 ЦИМБАЛЮК М.М. Михайло Цимбалюк, "Батьківщина". Ми, звичайно, вітаємо приїзд Анджеліни Джолі в Україну як посла миру. І дякуємо їм за підтримку, бо саме вона може донести, що відбувається в Україні реально. Але, якщо казати про охоронців приватної структури, якщо вони не поновили вчасно дані в ТЦК, то це надзвичайно серйозне порушення під час дії воєнного стану. Перед законом рівні всі: вчителі, медики, інші категорії наших професійних і непрофесійних громадян, які сьогодні виконують обов'язки, заради тих хлопців і дівчат, які сьогодні захищають нашу державу, їм потрібна підтримка. По суті законопроекту. Пане міністр, звичайно, фракція "Батьківщина" в першому читанні підтримає цей законопроект. Але у нас до вас велике прохання. Міжфракційне об'єднання депутатів, до якої входять представники всіх фракцій і груп, просить вас надати свої пропозиції стосовно удосконалення протезування наших героїв і цивільних людей, які потерпіли під час дії воєнного стану. Ми надіємося, що цей законопроект, який розробили народні депутати із залученням фахівців, експертів в цій галузі, найближчим часом поступить на розгляд Комітету соціальної політики і захисту прав ветеранів. Це вкрай необхідна річ. Ми хочемо все-таки почути, як Кабінет Міністрів проводить страхову медицину реально в життя, бо насправді є багато проблем. А на завершення я хочу подякувати всім медикам, які сьогодні захищають наших людей і лікують... ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, Сухов Олександр Сергійович. Передає Вельможному, так? І після цього, я бачу, да, Ірина Мирославівна ще буде.
10:49:27 ВЕЛЬМОЖНИЙ С.А. Сергій Вельможний, Луганщина, депутатська група "Довіра". Наша медицина перебуває у вкрай складному стані. Але мені важко уявити, що буде із сферою охорони здоров'я через 5-10 років. Зарплати у медиків мізерні, особливо у молодших медичних працівників. Чи можна зараз нормально жити за 10-15 тисяч гривень? Звісно, ні. Тому молодь не обирає медичну професію. Що робить Міністерство освіти, щоб виправити цю проблему? Погіршує становище, встановлюючи прохідний бал на медичні спеціальності на рівні 150. 150 балів на НМТ – це високий бар'єр, який не можуть пройти більшість вступників. Тому вже через 5-10 років криза в медичній сфері може досягти критичного рівня. Ми не живемо сьогоднішнім днем, ми маємо думати про майбутнє нашої держави, про майбутні покоління українців. І саме тому необхідно якомога швидше запускати реформи системи охорони здоров'я, щоб, як це було в успішних країнах, професія медика вважалася насправді престижною та гідно оплачувалась. Перший крок зроблено. Гарна ініціатива Міністерства охорони здоров'я, яку підтримує депутатська група "Довіра". ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, Констанкевич Ірина Мирославівна, "Партія "За майбутнє". Шановні колеги, після цього голосуємо.
10:51:05 КОНСТАНКЕВИЧ І.М. Депутатська група "За майбутнє", звичайно, підтримує даний законопроект, так як ми завжди підтримували прогресивні правильні пропозиції, які надходили від Міністерства охорони здоров'я. Разом з тим, я хочу звернутися до пана міністра. Пане Вікторе Кириловичу! Пане міністре, я до вас звертаюся. Прохання. Хочу вам подякувати за розуміння того, що сучасна система охорони здоров'я повинна спиратися також і на регіональну медицину. Зокрема, дякую вам за підтримку охорони здоров'я на Волині. Але зверніть увагу, будь ласка, що централізація лише в Києві дитячої медицини, зокрема дитячої онкології, може привести до незворотних наслідків. Нам потрібно, щоб послуга медична була наближена до дітей у регіонах. Тому, з одного боку, перинатальні центри, які мають підтримку… ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. Шановні колеги, ми завершили обговорення цього проекту закону. Переходимо до прийняття рішення. Я прошу народних депутатів зайняти свої місця. Шановні колеги, я ставлю пропозицію прийняти за основу проект Закону про внесення змін до статті 3 Основ законодавства України про охорону здоров'я (реєстраційний номер 13682). Я прошу народних депутатів голосувати. 10:52:56 За-274 Рішення прийнято. Шановні колеги, пропозиція комітету – в цілому. Ніхто не заперечує? Будь ласка, я ставлю пропозицію прийняти в цілому з необхідними техніко-юридичними поправками проект Закону 13682. Прошу народних депутатів голосувати. 10:53:29 За-282 Рішення прийнято. Закон прийнятий в цілому. Вітаю, колеги. Наступний проект Закону 13629: проект Закону про пріоритетні напрями наукової, науково-технічної та інноваційної діяльності (реєстраційний номер 13629). Я ставлю пропозицію включити його до порядку денного сесії. Прошу народних депутатів голосувати. 10:54:06 За-257 Рішення прийнято. Я ставлю пропозицію розглянути його за скороченою процедурою. Прошу голосувати. 10:54:26 За-219 Рішення прийнято. Я запрошую заступника міністра освіти і науки Курбатова Дениса Ігоревича для доповіді по цьому закону.
10:54:51 КУРБАТОВ Д.І. Доброго дня, шановний Голово, шановні народні депутати! З огляну на екзистенційні виклики, які зараз існують перед Україною, розвиток науки та інновацій має стати не лише одним з ключових елементів нової економіки, економіки знань, економіки доданої вартості, яка повинна прийти на зміну сировинній моделі, а й важливим чинником нашої стійкості, безпеки та відновлення. Тому дозвольте представити проект Закону про пріоритетні напрями наукової, науково-технічної та інноваційної діяльності, який був поданий урядом до Верховної Ради і який розроблений з метою оновлення пріоритетних напрямів існуючих зараз, які наразі значною мірою дублюються між собою і є розпорошеними. Система наукових та інноваційних пріоритетів містить більш ніж 500 різних пріоритетів, що фактично нівелює цей інструмент і призводить до відсутності пріоритетів в науковій сфері. Проектом закону передбачається формування єдиної системи пріоритетних напрямів, яка є дворівневою: Верховна Рада буде затверджувати довгострокові пріоритети на 10 років, Кабінет Міністрів – середньострокові на 5. Законопроект передбачає формування пріоритетних напрямів, які відбуваються на основі прогнозно-аналітичних форсайтних досліджень. Важливим елементом є кардинальне оновлення інструментів реалізації пріоритетів. Вперше базове фінансування буде розподілятись за результатами державної атестації з урахуванням академічної автономії. Все конкурсне фінансування в країні буде розподілятись за новими, вузькими пріоритетами, які будуть визначені спільно з нашими міжнародними партнерами. Прийняття цього законопроекту... ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. Я запрошую до слова голову підкомітету Комітету з питань освіти, науки та інновацій Колюха Валерія Вікторовича. Будь ласка, Валерій Вікторович.
10:57:11 КОЛЮХ В.В. Нарешті, нарешті уряд розробив і вніс в установленому порядку пріоритетні напрями наукової, науково-технічної та інноваційної діяльності шляхом об'єднання їх в один законопроект. На профільному Комітеті з питань освіти, науки та інновацій ми підтримали таку законодавчу ініціативу. Нагадаю, шановні колеги, що в грудні 2023 року ми подовжили окремим законом пріоритетні напрями наукової, науково-технічної та інноваційної діяльності ще на один рік, добавивши лише один пункт до пріоритетів – це сферу національної безпеки та оборони. На своєму засіданні Комітет з питань освіти, науки та інновацій 24 жовтня 2025 року прийняв рішення включити даний законопроект до порядку денного чотирнадцятої сесії Верховної Ради України дев'ятого скликання та за результатами його розгляду у першому читанні прийняти за основу. Дякую. Прошу підтримати. ГОЛОВУЮЧИЙ. Дякую. Шановні колеги, я прошу фракції і групи записатися: два – за, два – проти. Будь ласка, Володимир Кабаченко, фракція "Батьківщина".
10:58:49 КАБАЧЕНКО В.В. Прошу надати слово Кириленку Івану Григоровичу. Дякую. ГОЛОВУЮЧИЙ. Іван Григорович Кириленко.
10:59:10 КИРИЛЕНКО І.Г. Іван Кириленко, фракція "Батьківщина". Шановні колеги, справді, впродовж кількох років уряд не вносив подібний законопроект. І ситуацію рятував профільний комітет для того, щоб зберігати хоча б ті напрямки, які були задекларовані в попередні періоди, і люди хоча б отримували заробітну плату за те, що виконували. Це зрозуміло, чому не вносилося. Тому що і програми діяльності уряду кілька років не вносились у парламент, то про які пріоритетні напрямки, які повинні були супроводжувати, мова не могла йти. Сьогодні віз з місця зрушив. Справді в документі те, що говорив і доповідач, і від комітету задекларовані серйозні речі. Запроваджується єдина система пріоритетних напрямків, єсть. Пропонується затвердити довгострокові пріоритетні напрямки, які ухвалює Верховна Рада на 10 років, Кабінет Міністрів середньострокові – на 5 років. Шляхи реалізації через програми приватно-державного партнерства і так далі, і тому подібне. Але, на жаль, перший млинець все-таки вийшов комом. Зверніть увагу, науково-експертне управління винесло вирок цьому законопроекту. Чому? Назва абсолютно не відповідає його змісту, адже в ньому мова йде не про пріоритетні напрями, а про правові та організаційні засади, системи їх формування та реалізації. А це вже передбачено в базовому законі, який ми ухвалили кілька років тому. І ще одна деталь. В Європейському Союзі, в країнах, є такі закони, але там ключовий розділ – матеріальне, фінансове і ресурсне забезпечення. В нас розробники сором'язливо за це забули. Друзі, питаємо вчених, про що цей закон для вас? Відповідь: ні про що. Відправляємо на доопрацювання, щоб був нормальний закон. Або доведеться тоді в комітеті доводити до ума, Сергій Віталійович. Дякую. ГОЛОВУЮЧИЙ. Будь ласка, Павленко Ростислав Миколайович, "Європейська солідарність".
11:01:19 ПАВЛЕНКО Р.М. Дякую. Прошу передати слово Володимиру Ар'єву. ГОЛОВУЮЧИЙ. Володимир Ар'єв, будь ласка.
11:01:31 АР’ЄВ В.І. Це дуже загальний законопроект, такий собі, за все хороше проти всього поганого. Але єдине, чого немає в цьому законопроекті для інноваційної діяльності, то це грошей. Наприклад, частки ВВП, яка б гарантовано виділялася на наукову, науково-інноваційну діяльність. Зате є про новий уповноважений орган або інший уповноважений орган, головне, щоб було управління, розумієте? Ми уже настворювали стільки уповноважених органів влади, що уже достворювалися до того, що у нас є два Міністерства культури. Ви не знали цього? У нас два Міністерства культури з різними кодами ЄДРПОУ і нам, напевно, ще не вистачає міністерства щастя, радості і всього доброго. Друзі, які нам потрібні інновації, ви знаєте. На сьогоднішній день головні інновації – це оборонна сфера, тому що все, що є можливе, має йти туди. Проте в цьому законопроекті так само в цьому напрямку немає жодного слова, а мало би бути, тому що знову ж таки ми приділяємо увагу управлінню, але суть виносимо за дужки і віддаємо все це на розгляд Кабінету Міністрів. Проте інновації за останнім часом, ми всі бачимо, ідуть і Міндічам та іншим своїм менеджерам, оці повні інновацій. Знаєте, казали, щоб зникли яблука в країні, треба створити міністерство яблук. І це у нас таке відбувається весь час. Але яке міністерство нам точно треба створити, це міністерство совісті, бо у нашої влади її і так немає. ГОЛОВУЮЧИЙ. Цабаль Володимир Володимирович, фракція "Голос".
11:03:33 ЦАБАЛЬ В.В. Шановні колеги, від чого залежить ріст економіки країни будь-якої? Це трудові ресурси, їх наявність. На жаль, в Україні вони зменшуються. Це капітал. Зараз у нас пішов хоч якийсь прогрес, інвестиції трохи починають збільшуватися, але недостатньо. І третій найважливіший фактор – це збільшення продуктивності праці. А збільшення продуктивності праці залежить від інновацій, від технологій і від того, що дає наука. Але тут є важливий нюанс, це те, що наука має бути максимально близька до бізнесу. Цей законопроект потрібен, але закликаю до двох речей, які до другого читання потрібно максимально розглянути. Перше, щоб наші пріоритети максимально збігалися з тим, що потрібно реально... ГОЛОВУЮЧИЙ. Секундочку, колеги. Зараз повітряна тривога. Я, можна, звернуся до вас з проханням все-таки проголосувати цей законопроект… (Шум у залі) Що – ні, залишилася "Слуга народу", вона не буде виступати. Будь ласка, займіть свої місця. Шановні колеги, я ставлю пропозицію прийняти за основу з доопрацюванням положень відповідно до частини першої... (Шум у залі) Що? Колеги, верніться, на свої місця, будь ласка. Будь ласка, займіть свої місця, колеги. Займіть свої місця. Я ставлю пропозицію прийняти за основу з доопрацюванням положень відповідно до частини першої статті 116 Регламенту Верховної Ради України проект Закону про пріоритетні напрями наукової, науково-технічної та інноваційної діяльності (реєстраційний номер 13629). Я прошу народних депутатів добігати і голосувати. Будь ласка, прошу голосувати. 11:06:10 За-252 Рішення прийнято. Дякую, колеги. Шановні колеги, в Києві оголошено повітряну тривогу. Я прошу всіх перейти до безпечних місць відповідно до схеми укриття, яка розміщена на ваших робочих місцях. Продовження пленарного засідання розпочнеться через 15 хвилин після завершення повітряної тривоги. (Після перерви) Веде засідання Перший заступник Голови Верховної Ради України КОРНІЄНКО О.С.
12:22:24 ГОЛОВУЮЧИЙ. Шановні колеги, завершилася повітряна тривога. Відповідно до прийнятої нами Постанови "Про деякі питання організації роботи Верховної Ради України дев'ятого скликання в умовах дії воєнного стану" ми продовжуємо наше пленарне засідання. Шановні колеги, розгляд питань порядку денного на сьогодні не завершено. Дякую всім за плідну роботу. Оголошую перерву в нашому пленарному засіданні. Разом переможемо! Слава Україні!
| |||























